søndag 7. februar 2016

Shetland - Bergen

29.08 - 30.08.15

Siri foretrakk å ta fly over Nordsjøen (fornuftig nok!), og dermed ble det soloseilas på meg. Jeg forlot Lerwick, Shetland klokka ni lørdag morgen 29. august, og 29 timer senere kom jeg inn ved Marstein fyr.

Ved avgang var det overskyet, og vinden var 10 m/s fra sørvest. Etterhvert ble vinden liggende på 5-8 m/s fremdeles fra sørvest, skydekket sprakk opp, og sola kom fram. Gikk for genoa og motor. Mye rulling hele turen.


Sola gikk ned i åttetida, og da kom fullmånen opp. De første installasjonene dukket opp i ti-tida om kvelden, men ingen lå i kurslinjen.

Om natta sov jeg 20-25 minutter om gangen. Hadde på vekkerklokke; når den ringte, var det opp i cockpit for sjekk av radar og AIS og en titt horisonten rundt og deretter ned i salongen til nye 25 minutter.

I sekstida sto sola opp mens fullmånen fremdeles hang over horisonten i vest.

Fra Marstein fyr fortsatte jeg til Bergen hvor Siri kom ombord igjen.
Utseilt distanse fra Lerwick til Bergen var på 213 nautiske mil. Totalt fra Lagos: 2341 nautiske mil.

Det føltes helt naturlig å legge seg ved denne brygga i Bergen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar