tirsdag 9. februar 2016

Bergen - Sandnessjøen

01.09. - 12.09.15

Den første dagen i september forlot vi Bergen og tok innerleia nordover til Skjerjehamn; mest kjent for statuen av kong Olav som står der som et seilingsmerke. Distansen var 38 n. m.

Neste dag fortsatte vi gjennom trange sund og over fjorder til Måløy. Etter Florø fikk vi et par timer med kuling og regn, men etter passering av Hornelen løyet vinden, og vi fikk femten minutter med kveldssol inn til Måløy. Utseilt distanse: 76 n. m. Neste dag ble liggedag, og vi benyttet den til båtvask og klesvask. Vi rakk også å avlegge forhåndsstemme i fylkes- og kommunevalget.

Den fjerde september gikk vi over Statt og fortsatte til Ålesund, en strekning på 52 n. m. Det ble en liggedag i Ålesund i kuling og regn, men vi lå trygt fortøyd inne i Brosundet og led ingen nød.

Den sjette september forlot vi Ålesund og gikk til Molde for å vente på bedre vær før vi skulle gå over Hustadvika. Dagens etappe var på 35 n. m. Vi hadde en trivelig liggedag i Molde med besøk på bibliotek og i badeland. Den eneste skuffelsen var at polet var flyttet fra sentrum til et kjøpesenter utenfor byen!

Kulingen gav seg, og på Hustadvika var det lite vind, litt sol, store dønninger og mye rulling. Ankomst Kristiansund etter 48 n. m.

Det ble et kort opphold i Kristiansund. Neste dag var vi avgårde klokka åtte om morgenen. Sol og skyfri himmel i Trondheimsleia. Etter ti og en halv time og 67 nautiske mil la vi til i Uthaug på Ørlandet.

Neste dag hadde vi en flott tur mellom holmer og skjær i sol og i rolig sjø og lett motvind til Sætervik rett sør for Folda. Distansen var på 53 n. m. I Sætervik møtte vi Hans Petter som lå der med sin Comfortina 32.

Neste dag var vi avgårde klokken syv om morgenen. Vi fikk fine forhold over Folda; sol og lite sjø, men en lunefull austa-vind. Etter seks timer passerte vi Rørvik og fortsatte nordover gjennom Dolmsundet, forbi Leka, Helgelandsflæsa og Torget til vi etter tretten timer og 83 nautiske mil kunne legge til kai i Brønnøysund.

Avslutnings-etappen 12. september 2015 på 36 nautiske mil fra Brønnøysund til Sandnessjøen foregikk i solskinn og et pust av sommer. En fin avslutning på en seilas som hadde vart i fire år og tre måneder og brakt oss til Kanariøyene og Middelhavet og mange av Europas kyster.

Hjemturen fra Lagos på Algarvekysten i Portugal hadde tatt oss tre og en halv måned, og vi hadde tilbakelagt 2829 nautiske mil.

Stabben fyr utenfor Florø

Måløy

Ålesund før kulingen

Molde

Navis Nostra på plass i hjemmehavnen etter fire år og tre måneder