fredag 1. juli 2011

Kirkwall, Orknøyene - Inverness

29. – 30. juni 2011
Vi forlot Kirkwall, Orknøyene, på onsdag, dagen etter at Siri var kommet om bord igjen. Vi gikk ut om ettermiddagen og beregnet ankomst til Inverness kl. 12.30 neste dag på full flo. Distansen er 116 nautiske mil. 

Det er viktig å ha tidevannet med seg innover Moray Firth. Sundet mellom Moray Firth og Inverness Firth er en s.k. ”tidal gate”, og strømmen kan være temmelig heftig både der og under Kessock Bridge litt lengre inn. Dessuten er innseilingen temmelig grunn, og fire meter ekstra med vann kan komme godt med.

Vi hadde lite vind, 1 – 2 m/s, det meste av turen, og dermed ble det motor og autopilot. Vi ønsket ikke å komme for sent til stevnemøtet vi hadde med floa utenfor innløpet til Caledonia-kanalen. Beregningene våre stemte; og etter å ha ligget utenfor første sluse, Clachnaharry Sea Lock, en halv time i påvente av at båter skulle sluses ut, ble vi sluppet inn. Etter en svingbro og en sluse til var vi på plass i Seaport Marina.

Det koster 172 pund for en båt på ti meters lengde å gå gjennom kanalen. Da har man åtte dager til disposisjon og kan ligge gratis på utlagte flytebrygger langs kanalen. I Seaport Marina er første dag gratis, og for et ekstra døgn her koster det 13 pund inklusiv landstrøm.

V bevilget oss en ekstra dag og benyttet dagen til innkjøp, sightseeing i Inverness og sykkeltur langs kanalen. I morgen skal vi sluses opp Muirtown Flights (tre sammenhengende sluser) og en sluse ved Dochgarroch før vi kommer ut i Loch Dochfour og deretter Loch Ness.

Denne brua svinges til side når båter skal passere

På sykkeltur langs Caledonia-kanalen

Her ligger vi i Clachnaharry Sea Lock og er inne i Caledoniakanalen. Kessock Bridge i bakgrunnen.

På sightseeing i Inverness

Veldig skotsk gatemusikant!


1 kommentar:

  1. Spennende å følge med på turen, hvem har sagt at pensjonister ikke "tar laus", neste stopp er vel lenger sør ;)

    SvarSlett