søndag 28. september 2014

Cadiz, Spania - Lagos, Portugal

14. august 2014 forlot jeg Cadiz klokken åtte om morgenen. Ved avgang var det nesten vindstille, sol og god sikt. Utover dagen ble det litt motvind og periodevis noe stamping, men med 2700 omdreininger på motoren holdt jeg en snittfart på litt over 6 knop.

I halv ett-tiden dukket de første fiskeredskapene opp. Jeg har aldri sett slike mengder noen gang før. De stod så tett at det hadde ingen hensikt å kjøre slalåm. Jeg tok bare sikte på å unngå å kjøre ned flagg og flottører og lot det stå til. Helt frem til ankomst Isla Canela i sjutiden om kvelden var jeg omgitt av viftende flagg.

Havneboka anbefalte å gå inn til Isla Canela på trekvart flo; og det var et godt råd. Adkomsten består i en oppmudret kanal med beskjeden dybde og rivende strøm.

Marina Isla Canela ble min siste havn i Spania. Det var et fint anlegg med ferieleiligheter, men ikke noe mer. Jeg foretrekker byer!

Neste dag fikk jeg endelig høvelig vind og kunne sette seil. Gleden varte helt til jeg rundet Cabo Santa Maria, sydspissen av Portugal. Da forsvant vinden og jeg fortsatte for motor langs Algarvekysten.

Den første havna i Portugal ble Vilamoura; en kjempestor marina og populært feriested. Solid og lang ventebrygge; hyggelig betjening og effektiv innsjekk på marinakontoret gjorde det trivelig å ankomme Portugal.

Neste dag gikk jeg videre til Lagos langs en flott kystlinje med røde og gule klipper. Over klippene vegetasjon og masse bebyggelse; bakenfor så jeg langstrakte åsrygger.

Inn til Marina Lagos går det en lang kanal med stor trafikk i begge retninger. Foran marinaen er det en gangbro som må heves når seilbåter skal passere. Heldigvis er det en lang ventebrygge som kan benyttes mens man venter på at broen skal åpne seg.

I Lagos har vi tegnet en langtidskontrakt fram til våren 2015. Dette blir altså vinterhavn for Navis Nostra. Marinaen ligger godt beskyttet, og sikkerheten er god. Rundt marinaen er det et variert utvalg av spisesteder og barer. Byen med 22000 innbyggere er bare en gangbro borte. Fra Lagos tar det en og en halv time med tog til Faro. Derfra tar det ti minutter med drosje til flyplassen.

Isla Canela

Isla Canela

Vilamoura

Vilamoura

Lagos

Lagos, kanalen og ventebryggen

Lagos

Lagos

Lagos

Lagos

Lagos

Lagos

Lagos

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar