fredag 26. september 2014

Gibraltar - Cadiz

Jeg forlot La Linea og Gibraltar 10. august. Det ble en tøff start. Ute i bukta fikk jeg en lokal kuling midt i fleisen, strømsjø og stor trafikk. Kollisjonsalarmen gikk i ett sett, og situasjonen ble ikke bedre av at spansk kystradio har en forkjærlighet for navigasjonsalarmer på VHF'en! Forholdene roet seg etterhvert, og med 10 m/s motvind greide jeg å gjøre fire knop i snitt. Ved passering Tarifa etter tre og en halv time, hadde farten økt til 5 knop.

Vest av Tarifa passerte jeg et område med kraftig strøm. Gjorde 9 knop i motsjø! Deretter fulgte et felt med blank sjø og strømvirvler før sjøen toppet seg i masse småbølger og deretter et felt med brytende sjø. Hele seansen stod på en halv time.

Målet for dagsetappen var Barbate. Jeg visste at utenfor Barbate ble det hvert år i sesongen satt ut et tunfiskgarn, og holdt skarp utkikk. Frykten for å gå i garnet var imidlertid ubegrunnet. Garnet var meget godt merket, og det var vaktbåt ute.

Det ble en vindfull ankomst med lite manøvreringsrom for å legge ut fendere og fortøyning. Vinden var på tvers av ventebrygga, og heldigvis dukket det opp en hjelpsom seiler som tok i mot fortøyningene.

Fra havna var det en tyve minutters spasertur inn til byen med strand og strandpromenade. Der ble det en lokal rett til middag; tunfisk med mandelsaus.

Det var rolige forhold ved avgang neste dag. Utenfor Cabo Trafalgar var det en del dønninger og strømsjø, men resten av dagsetappen gikk i smul sjø og 5-6 m/s motvind. Det var spesielt å passere Cabo Trafalgar med tanke på at det var utenfor dette neset at det kanskje mest berømte sjøslaget i europeisk historie fant sted. Lord Nelson falt, men den britiske flåten vant, og Nelson står på sokkel på Trafalgar Square i London. Britene har stor sans for døde helter; jfr. polfareren Scott.

Havneskissen jeg hadde for Cadiz, viste feil plassering av ventebrygga. Den ligger i det innerste bassenget. Nå vet dere det og slipper å lete! 

Å legge til kai er alltid spennende for en soloseiler. Særlig i fralandsvind må man være kjapp. Denne gang hadde i tillegg to mindre båter lagt seg ved ventebrygga; en på enden og en forbi midten for for å gjøre det så vanskelig som mulig for andre. Jeg gjorde klar fortøyninger og fendre. Var det plass mellom dem? Ingen hjelp å få fra land, så jeg lot det stå til. Skrått inn mot brygga, deretter babord ror og oppbakking før jeg kastet fortøyningene på brygga og hoppet etter selv. Festet et midtskips spring, båten stanset siget fremover med baugen en snau halv meter fra påhengsmotoren på båten foran. Halte deretter inn akterfortøyningen, og akterenden smøg seg inn like foran baugen på båten aktenfor. Deretter var det bare å feste baugfortøyningen og puste lettet ut.

Cadiz er en meget vakker by og en av verdens eldste havnebyer, grunnlagt 1100 f. kr. av fønikerne. Etter 844 hadde vikingflåter base her, så i Cadiz har det vært norske seilere før! I det 15. århundre ble Cadiz utgangspunkt for mange oppdagelsesreiser. Columbus startet to av sine ekspedisjoner her.


Stranda i Barbate

Cadiz

Cadiz

Cadiz

Cadiz

Cadiz

Cadiz

Cadiz


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar