Fra Dun Laoghaire utenfor Dublin gikk vi videre sørover og vestover langs kysten for å komme i posisjon for overfarten til Spania. Vi besøkte Arklow og Kilmore før vi ankom Crosshaven mandag 25. juli. Fra Crosshaven til La Coruna i Spania er det ca. 500 nautiske mil rett sørover.
Vi bunkret og provianterte og onsdag forlot vi Irland. Vi brukte fem døgn på overfarten. De første dagene hadde vi seilvind, men på slutten sviktet vinden fullstendig. Vi hadde begrenset med diesel, kjørte på lavt turtall og krysset fingre for at beholdningen skulle rekke helt inn. Det gjorde den med et nødskrik!
Underveis hadde vi mye grått og kjølig vær så ullundertøy var standard påkledning. Innimellom var solen fremme, og kort underbukse ble gjeldende kleskode.
Lørdag kveld og natt til søndag ble skipstrafikken skremmende stor. Svære containerskip som ser ut som havgående panservegger og midt inne i vrimmelen satt vi i et ti meters plastskall. I tillegg kom fiskefartøy som ikke tar hensyn til andre enn seg selv når de tråler. Vi har verken radar eller AIS og det gjør det krevende å beregne kurs og fart på andre fartøy om natten utelukkende basert på lanterneføring. Vi følte oss noen ganger som en enslig kjegle på en bowlingbane med ti spillere i aksjon samtidig!
Da var det langt hyggeligere å få besøk av en flokk delfiner eller småhval sent søndag kveld. De pustet og peste og blåste og slapp ut svære luftbobler som steg opp og brast i overflaten. Det var mørkt og vi kunne bare skimte kroppene i vannet.
Under innseilingen til La Coruna mandag morgen fikk vi tåke, men den lettet etter hvert, og vi kom oss på plass i det relativt nye marina-anlegget like innenfor moloen.
|
Arklow |
|
Konsentrasjon må til under havnemanøvring! |
|
Vi forlot Kilmore tidlig om morgenen uten å ha vært på land |
|
Crosshaven Boatyard Marina, noe slitt, men trivelig |
|
Blankt hav i Biscaya |
|
Tårnet på moloen i La Coruna er et tydelig seilingsmerke |
|
Havnepromenaden med Castillo de San Anton |
|
Odd glir inn i bybildet som pensjonist på havnepromenaden |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar